En sak man börjar fundera över när bränslepriserna går upp är om det är dags för elbil. Det som främst gör att jag inte tagit steget ännu beror på att tekniken inte ”stabiliserat sig” ännu. Batteri och laddningstekniken går båda framåt i rask takt och risken är att man köper in sig på något som man eventuellt kommer att ångra.
Den andra aspekten är att räckvidden på en elbil är för lite för oss här uppe i dom lappländska fjällen. Om man bara har 10 mil räckvidd vid -15 grader, då kommer man inte långt under i princip hela vintern. Den närmsta stad till min är 10 mil bort, vilket inte är idealiskt om temperaturen är -25 grader eller mindre… Det blir en stor kompromiss.
För vissa så kanske det inte känns som ett alternativ att vänta, då bränslepriserna kanske gjort att man inte längre har råd att köra med fossilt bränsle i tanken. Problemet är att själva inköpet av en elbil inte gör att det blir billigare på väldigt länge, kanske så länge att tekniken och priserna har förändrats radikalt.
Priserna på elbilar pekar rakt uppåt just nu och det kan bli väldigt mycket dyrare att köpa en elbil i framtiden. Tesla har visat hur illa det kan bli genom att lägga på nästan 100.000 kr på deras elbilar alldeles nyss, i takt med att bränslepriserna höjs så följer elbilarna också med.
Å andra sidan så kanske tekniken förändras och därigenom både priserna och effektiviteten hos batterier. Det finns faktiskt ett batteri som håller på att utvecklas just nu som kan laddas upp inom några få minuter, samtidigt som den erbjuder riktigt bra räckvidd på elbilar. Tekniken kommer från Indien och kan faktiskt göra batterier billigare än någonsin tidigare.
Personligen så känner jag inget direkt behov att köpa en elbil, det är mest bara en känsla att jag vill ha ”det senaste”, en känsla som var vanligare för några år sedan. Jag har min Renault Clio Lozenge som i princip är en spargris på hjul, även om den går på bensin. En full tank räcker i nästan en månad för mig, samtidigt som tanken bara rymmer runt 30 liter. När sommaren närmar sig så kommer jag i princip bara att gå och åka elsparkcykel var jag än far, så länge det är i samhället, vilket känns som det bästa alternativet för att spara på bränslekostnaderna.
Trots att elbil kanske är vad som ultimat krävs för att vardagen ska fungera för många, så tror jag ändå på alternativa och mindre transportmedel i många fall. En elsparkcykel är både smidig och enkel att använda, samt att den är billig i förhållande till det man får. Räckvidden på min specifika version är runt 7 mil, vilket gör att den räcker långt utöver vad en vardag kräver för mig. Förra året åkte jag bara totalt 5 mil, vilket faktiskt gjorde att jag aldrig behövde ladda den.
Hur som helst får vi se vad som händer. Man vet aldrig var vindarna vänder.
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.