En av mina trogna läsare, Sebastian, har hört av sig med en fråga. Han har normalt sett inga problem med reklam på hemsidor och reklamutskick på e-post, men under Black Week så verkar det som att han har abonnerat på 100-tals olika hemsidor.
Orsaken är förstås att många företag satsar stort på att subventionera priserna under denna vecka, som pågår nästan en månad. Dom köper adresser och information för att nå så många som möjligt. Det är därför väldigt troligt att du aldrig har haft kontakt med företagen som hör av sig.
Att skydda sig mot denna form av marknadsföring är förstås svårt och tidskrävande, vilket gör att många helt enkelt bara struntar i reklamen och raderar meddelanden som ramlar in. Jag har dock ett lite annorlunda tillvägagångssätt. Jag har gått igenom detta tidigare, men kan dra det igen så att nya läsare också får veta hur jag gör.
Det är ett tidsödande arbete, men för att slippa en lavinartad ström av reklam så är det dessvärre nödvändigt. Först av allt så bör man installera en annonsblockerare på sin webbläsare, exempelvis ”AdGuard”, vilket är ett filter jag föredrar. Genom att använda denna så slipper du 99% av all reklam, även på många strömmande medier. Jag tror att AdGuard är gratis, eftersom jag inte betalar något och ändå har alla funktioner som jag någonsin skulle önska. Det kan dock finnas en kostnad associerad med appen idag. Notera att AdGuard finns som plugin till dom allra flesta webbläsare, så du behöver bara installera den i webbläsaren. Jag vet att dom har en stand-alone app också, men den behövs inte.
När det gäller e-post så måste man följa några steg och vara tålmodig. Jag gjorde personligen detta för att få bort reklamen.
- Dela aldrig ut din verkliga e-post adress till företag. Även företag som du handlar ifrån vanligen. Det är ok att dela den verkliga adressen med banker och myndigheter, men inte webbshoppar på nätet. Om du använder Apple så är det enkelt, eftersom du kan använda ”dölj min e-post adress” i iCloud+. Du får förslaget i Safari överallt där du ombeds skriva in din e-post adress, normalt sett. Det är bara att klicka på ”dölj min e-post adress” så fixar Apple resten. Super-enkelt.
- På e-post du inte vill få, avregistrera dig genom att klicka på ”avregistrera” längst ned på e-post meddelanden. 99% av alla reklamutskick har denna länk och många företag kommer verkligen att ta bort dig från deras listor. Om du sedan sätter ett filter att mail från företaget i fråga ska flyttas till en mapp som heter ”avregistrerade”, så kan du hålla koll på om dom verkligen slutat att skicka reklam till dig. Ett varningens ord dock. Genom att klicka på ”avregistrera” hos okända företag så kan du potentiellt bli utsatt för säkerhetsrisker, så gör enbart detta hos företag du känner igen. Om du inte känner igen företaget så följer du tips 3 nedan.
- Om steg 1 och 2 inte fungerar så kan man ta kontakt med företaget och kräva att dom tar bort adressen från deras lista, vilket brukar resultera i en snabb borttagning. Detta har en fördel i och med att man inte behöver klicka på någon länk i mailet dom skickar ut, vilket oftast tar en till undersökningar och konstiga hemsidor på Internet, vilket inte alltid är önskvärt eller säkert.
- Om inte ens det hjälper så svartlistar man helt enkelt domänen och företaget i sitt mailprogram, vilket gör att alla deras mail skickas i soptunnan direkt. Företag som skickar oönskad reklam förtjänar ju förstås att vara där. Problemet med detta är att många reklamutskick sker från externa företag och dessa brukar använda påhittade domännamn för att göra utskicken. Om man blockerar ”@annonsutskick.se” så kommer nästa reklambrev komma från ”@reklamutskick001.se” nästa gång, exempelvis.
- Den extrema utvägen är förstås att skapa en ny e-post adress. Detta kan vara värt det om du får 100-tals reklambrev i din låda varje dag. Har det gått så långt så är det enklaste att helt enkelt byta adress helt och hållet. Än en gång så är detta enkelt om du kör Apple, eftersom du sedan kan börja använda ”dölj min e-post adress” direkt när din nya e-post adress är igång. Glöm inte att meddela banker och andra viktiga kontakter att du bytt adress innan du stänger den gamla. Du kan förstås behålla bägge adresserna och informera viktiga kontakter om bytet allt eftersom du får in e-post från dessa. Tänk också på att du måste vänta i 24 timmar efter att du skapat en ny iCloud adress innan du kan använda denna som inloggning på iCloud. Om man försöker att flytta sin e-post adress till en iCloud adress som inte varit aktiv i 24 timmar så får man bara ett konstigt meddelande som inte förklarar vad som egentligen gick fel.
Dessa fem steg, med många moment, är allt som behövs för att minimera reklamutskick i sin e-post. Problemet är att det oftast tar lång tid att få bort alla, samt att man aktivt måste se till att det inte spårar ur igen.
När man använt ”dölj min e-post adress” med Apple ett tag, så är det väldigt enkelt att spåra vem som sålt din e-post adress. Funktionen i iCloud+ sparar nämligen vilket företag du hittat på e-post adressen hos. Om du får reklam från ett annat företag med e-post adressen du enbart registrerat dig på (exempelvis) Elgiganten med, så vet du också att Elgiganten sålt din adress vidare.
Om ett företag som du bett att avregistrera dig från fortsätter att skicka mail, och du använder ”dölj min e-post adress”, så kan du helt enkelt klicka på ”stäng e-post adressen” så slutar alla mail till den adressen att ramla in. Det låter enkelt och kanske många lockas att göra detta direkt, men tänk på att om du beställt något från exempelvis Elgiganten och något går fel med din order så kan det bli problem. Om du raderar e-post adressen så kan dom inte ta kontakt med dig längre, även för viktiga meddelanden. Detta bör därför vara en sista utväg och när företag inte anammar ens önskemål att avregistrera sig.
Tänk på att hela denna process tar tid. Många företag använder i sin tur externa företag för att skicka reklam, vilket gör att det kan ta några dagar, eller upp till en vecka, innan du försvinner från deras listor. Var därför tålmodig och organisera upp mail genom regler. Om mail du får in hamnar på ”avregistrerade” (Tips 2) så vet du att du redan valt att inte få mer reklam, så att du inte sitter och försöker avregistrera dig från företag som du redan gjort detta hos tidigare.
Det absolut viktigaste är dock att följa ”Tips 1”, nämligen att aldrig dela med dig av din verkliga e-post adress till företag och tjänster på Internet. Även (eller kanske främst) sociala medier på nätet. Många av dessa är kända för att sälja din information och man bör därför aldrig tumma på regeln i ”Tips 1” för dessa.
Slutligen så vill jag bara säga att det kanske låter som paranoia, men genom att minimera oönskad reklam så sparar du mycket tid, dataöverföring och snabbar dessutom upp din webbläsare, telefon och övriga enheter du använder för Internet. Många annonser innehåller säkerhetsrisker, vilket gör att du även skyddar dig från virus, datastöld och andra bekymmer genom att ta bort reklam.
När man fått kontroll över annonserna så känns det faktiskt väldigt trevligt. När det dyker upp nya annonser så går det fort att stoppa dessa. Man kan även göra färdigt en mall för företag som skickar ut reklam, som gör att dom tar dig på allvar och att du inte behöver sitta och skriva ett nytt mail varje gång. Använd gärna min mall här nedan så går det fort.
”Hej.
Jag skriver för att uttrycka min besvikelse över den ökande volymen oönskad reklam jag har fått från er på senare tid. Jag värdesätter ert företags produkter eller tjänster, men jag finner det nödvändigt att påpeka att det stora antalet marknadsföringsmeddelanden från er har blivit otroligt störande.
Jag har gjort flera försök att ignorera eller ta bort mig från er distributionslista, men trots detta fortsätter reklamflödet. Jag förväntar mig att ni liksom andra företag respekterar mina önskemål angående reklamutskick och kommunikation. Jag ber er därför att omedelbart granska och vidta åtgärder för att helt upphöra med sändningen av dessa oönskade meddelanden till min e-postadress.
Jag ser fram emot att ni tar detta på allvar och agerar snabbt för att lösa problemet. Om situationen kvarstår kommer jag att överväga att vidta ytterligare åtgärder för att skydda min integritet och undvika oönskad korrespondens.
Tack för er omedelbara uppmärksamhet till denna fråga.
Hälsningar
[Ditt namn] [Din kontaktinformation]”
Genom att använda denna mall så får du med alla aspekter som borde få ett företag att reagera. Genom att låta officiell och tydlig i kommunikationen så kommer troligen företaget i fråga att snabba sig att ta bort dig från deras listor.
Använd ovanstående text som den är, eller modifiera den för att passa ditt behov. Tänk dock på att inte låta hotfull eller otrevlig, detta brukar få motsatt effekt.
Hoppas att detta varit hjälpsamt, annars är det bara att höra av dig igen, Sebastian.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.