human fist

BankID och Apple

Låt mig börja med att säga, helt jävla idiotiskt. Nu har jag fått det sagt och kan gå vidare med resten av inlägget. Innan jag börjar så vill jag, om det inte är uppenbart, informera om att jag är väldigt upprörd just nu. Om någon från Apple eller Sparbanken hade varit i närheten så hade jag inte svarat för mina handlingar. Låt oss påbörja detta rätt så intressanta inlägg…

Apple
Låt oss börja med Apple. Min iPhone 15 Pro Max slutade helt plötsligt fungera. Direkt jag försökte ringa ett samtal så kraschade modemet i telefonen och mottagningen blev 0. Om någon försökte ringa till mig så fick dom bara normala ringsignaler, men min telefon tog inte emot något samtal och rapporterade inte att någon överhuvudtaget försökt få tag på mig.

Redan här så tänker man att Apple skulle komma springandes. ”En kund med AppleCare+ som har problem, det kan vi ju inte tillåta…”

Faktum är att jag betalar flera tusen kronor per år, per enhet, för att slippa problem. Vilket jag förstås har gjort en lång tid nu. Sammanlagt har jag nog lagt ut 40.000 kr på AppleCare+ under dom senaste åren. När min iPhone 15 Pro Max slutade att fungera så tänkte jag inte så mycket på det. Jag är ju skyddad mot allt djävulskap som tekniska prylar från Apple kan medföra, men inte. Låt mig ta dig igenom min steg för steg upplevelse av Apple supporten idag.

Min telefon gick inte att ringa till. Den gick inte heller att ringa ut ifrån. Ungefär 1 på 5 gånger så gick det att ringa upp någon, men samtalet avslutades efter 30 sekunder och telefonen tappade då mottagningen helt. Jag provade att återställa nätverksinställningarna, men ingen förbättring skedde. Då valde jag att ta kontakt med Apple support. Jag har ju trots allt AppleCare+, som jag betalat dyra pengar för.

När jag fick kontakt med Apple support så bad dom mig att ta kontakt med min operatör (Tele2) för problemet låg hos dessa. Ok, jag tog kontakt med Tele2, men dom hade inga problem, vilket jag kunde verifiera med min sons abonnemang, som också är Tele2.

Jag tog kontakt med Apple igen, fick förklara händelseförloppet igen, fick rådet att installera om telefonen från början igen. Rensa alla mina inställningar och börja om. Vilket jag gjorde. Ingen skillnad, telefonen gick ändå inte att använda.

Värt att notera vid detta laget är att Apple hela tiden bad mig ringa tillbaka om problemet kvarstod. Så mellan alla ”steg” så krävdes det att jag ringde tillbaka och förklarade läget än en gång, från början, trots ”ärendenummer”.

Jag fick kontakt med en ”senior-technician” på Apple, som kunde sina saker. Hon sa ”Installera om telefonen från början”. När jag sa att jag redan gjort detta så sa hon ”Loggade du in med ditt Apple ID?”, vilket jag förstås har gjort, då det krävs för att jag ska få installera telefonen överhuvudtaget. ”Ah, då är det säkert det som är problemet”. Jag installerade om telefonen igen, men undvek att logga in med mitt Apple ID.

Ringde tillbaka till Apple och förklarade att min telefon fortfarande inte fungerade. Började från början och förklarade exakt varje steg som tagits och alla saker som jag provat för att lösa problemet. Fick rådet att installera om telefonen. När jag förklarade att jag redan gjort detta flera gånger så sa teknikern ”har du gjort det via en dator?”. Nej, det hade jag förstås inte. Jag gjorde det via telefonens inbyggda menyer. ”Ah, då är det det som är problemet”. Så jag installerade om telefonen via min Mac…

Nu började Apple bli lite irriterade på att mitt problem inte försvann, eller att jag inte slutade ringa. Dom ville att jag skulle prova med ett annat abonnemang, vilket jag gjorde. 2 olika Tele2 abonnemang och 2 Telia abonnemang. Dom sa sedan att det var problem med Telia, för det såg dom i loggarna. Jag förklarade att Tele2 inte heller fungerade, så dom fastställde att problemet låg hos Tele2 också. ”Det är faktiskt möjligt att bägge operatörerna har driftstörningar”. När jag förklarade att jag varit i kontakt med bägge operatörerna, samt har flera olika telefoner som fungerar utsökt med bägge, så fick jag sitta och vänta ungefär 10 minuter och lyssna på musik.

Nu fick jag prata med en senior-advisor, som var väldigt strikt (och inte ville bli störd). Denna förklarade för mig att jag skulle byta SIM kort för att lösa problemet. Jag började om från början och förklarade att vi redan testat min telefon med flera SIM kort, både fysiska och eSIM, men inget fungerade. ”OK. Vi skickar en ny telefon till dig då… ”, äntligen tänkte jag. ”Vi behöver bara en garanti-avgift för att säkra så att du inte lurar oss”. Priset? 18.000 kr… När jag förklarade att jag inte har 18.000 kr liggande och att jag betalar AppleCare+ för att slippa problem, så kände jag hur support-teknikern ryckte på axlarna. Dom kunde ju även skicka en speditör att hämta min telefon, vilket gör att jag blir utan telefonen i några veckor, nästan exakt vad Samsung skulle ha sagt…

Vid det här laget så funderade jag allvarligt på varför jag betalat så mycket pengar för AppleCare+, när det i slutänden inte betydde något. Jag är inte någon ”prioriterad” person, bara för att jag kastat flera tusentals kronor på Apple, i ren service-avgift… Jag var inte värd ett skit, helt enkelt.

Efter en lång diskussion så skulle teknikern skicka en leverantör för att hämta upp min telefon. Jag skulle ju få vara utan en längre tid, utan någon form av kompensation eller annan lösning från Apples sida. Att min telefon motsvarar 2 st telefoner (dubbla abonnemang) kunde inte Apple bry sig det minsta om. ”Otur för dig”, var kontentan.

Jag rensade min telefon, för 5:te gången. Startade upp en iPhone 8 som jag hade liggande. Det visade sig att min säkerhetskopia från iPhone 15 Pro Max inte var kompatibel och således inte kunde användas. När jag installerade BankID för att komma åt Apple Pay så sa den ”Du måste radera dina gamla BankID för att kunna använda BankID igen”… Sagt och gjort så tog jag bort mina BankIDn… När jag skulle skapa ett nytt så frågade den efter min Bank Dosa, som jag fick leta efter ett bra tag innan jag hittade. När jag hittade den och loggade in så fick jag ändå inte skapa ett BankID… Jag behövde nu ett giltigt pass, som jag kunde skanna med NFC och ta ett fotografi av.

Jag har inget pass, men körkort har jag ju förstås… Men det gäller inte som ID handling längre. Jag måste ha ett pass… Som jag måste ansöka om hos Polisen… Vilket tar flera månader och kostar 500 kr att få… Vilket är en form av utpressning från statens sida.

Ungefär här så brast mitt tålamod. Jag är ingen arg människa, men om det ska vara så jävla omständigt att skaffa ett nytt BankID, trots att jag har en bank-dosa i handen, så tycker jag att dom Svenska bankerna kan dra åt helvete. Jag ska gå förbi banken imorgon och försöka lösa problemet, men jag kommer att kvarhålla att BankID har blivit bland det dummaste jag någonsin skådat. Hur jävla dumma kan dom bli?

Att Apple dessutom behandlar mig som skit och bollar mig fram och tillbaka, trots att det uppenbarligen är något fel på min telefon, det tycker jag är väldigt dåligt. Jag har aldrig, under alla år som Apple användare, varit med om så fruktansvärt irriterande och idiotiskt långsam support. Att behöva bolla att sitta i telefon i över 5 timmar på en dag, med att arbeta och sköta möten och annat, har varit allt annat än en bra upplevelse. Jag hoppas innerligt att dom ringer upp mig och frågar hur min upplevelse har varit gällande supporten, så ska jag berätta ett och annat för dom. Fy fan. Så dåligt.

För er som tänker ”lugna dig nu”, så kan jag berätta att det är precis nu som det passar väldigt bra för mig att skriva, eftersom jag är så förbannad över hela denna dagen. Imorgon kan det vara försent och jag har lugnat ned mig. Det är precis nu som jag tänker att ”spelar det någon roll om jag använder Samsung eller Apple?” En känsla som jag hoppas går över, för annars vet ni vad som händer inom kort.

Jag återkommer garanterat i detta inom snar framtid.

Ha en bra dag, för det hade inte jag i alla fall. 🤬