När man har åtskilliga Apple enheter hemma så är det oftast inga problem när ett lösenord tappas bort, eftersom det alltid finns någon annan enhet som har ens rygg i processen. Det har faktiskt gått så långt vid det här laget att jag inte kommer ihåg några lösenord alls. Allt sköts av systemet och via FaceID, vilket är otroligt bekvämt och dessutom otroligt säkert.
Bekvämt för att jag bara behöver titta på telefonen för att låsa upp något, eller fylla i namn och lösenord. Säkert eftersom jag kan ha lösenord med många tecken, utan att behöva vara orolig att komma ihåg vad det var. Istället för ”Nisse123” som lösenord är dom istället lite mer komplicerade, exempelvis: ”##A7SDK354ds35j3ö47lk2347aj22da5447lsd4334n5la98nzx1.43,cznx54cj7kldfl6kJ!66#Pojdsk544566lödaj6lkJ4” vilket är lite svårare för dom som försöker ta sig in på mina konton. Dessutom har allt som har med mitt konto hos Apple två-faktors-identifiering, vilket kräver att jag godkänner med en annan enhet för att komma in på konton.
När jag sätter mig framför datorn så låser min klocka upp den, så jag inte behöver använda lösenord. Om jag ska shoppa på Internet så kan jag verifiera min identitet genom att klicka på mobilen, använda FaceID eller min klocka. Även fingeravtryck fungerar på min MacBook. Det är med andra ord väldigt sällan som man överhuvudtaget behöver fundera över lösenord i Apple världen.
Eftersom jag jobbar på IT avdelningen och är ”Apple Sheep” så överlåter gärna mina medarbetare just Apple produkter till mig, vilket jag tycker är rätt så trevligt. Då får jag nämligen chansen att testa på problematik som jag annars aldrig ställs inför, personligen och privat. Det har gjort att jag snabbt får bättre erfarenhet och förstår hur saker och ting går till i Apple världen också. Säkerhet är väldigt prioriterat och det är inte alltid lätt att få, vad man tycker är, enklare hjälp från Apple.
Vi fick nyligen in en telefon till jobbet som skulle kasseras. Det var en iPhone 5S, som nu är en väldigt gammal telefon. Den var dock i väldigt bra skick, rent fysiskt. Just därför valde jag att behålla denna telefon som en reservtelefon på jobbet. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att kasta saker som fungerar, jag är lite ”snål” på det sättet. Samtidigt finns det förstås lite nostalgi att bära en iPhone 5S i fickan. Alltid retar det någon i alla fall (vilket är uppenbart hos fler av mina arbetskamrater).
Det som imponerade mest var att batteritiden verkar riktigt bra, trots telefonens höga ålder. Den är ju trots allt tillverkad 2013… för 10 år sen. Jag pausar lite och låter Android användare fundera på det ett tag. 😉 Skämt åsido så är iPhone 5S en väldigt användbar telefon, trots sin höga ålder. Den kanske inte är någon slitvarg i dagens iPhone värld, men den var det bästa som mobilmarknaden kunde erbjuda, för 10 år sedan.
Jag rensade telefonen och la den på en hylla på jobbet, men redan efter någon dag så bestämde jag mig för att köra den som min arbetstelefon, bara för att testa hur det skulle fungera med en riktigt gammal telefon. Jag startade telefonen och la den bredvid min primära iPhone 14 Pro, varpå den började installera sig och… plötsligt så hoppade aktiveringslåset på.
”Skriv in iCloud konto och lösenord för att fortsätta…” blev stoppet för mig.
För er som inte hängde med så kan jag förklara att alla iPhones är låsta till en specifik användare. Om man inte avaktiverar detta lås så går det inte att installera om en iPhone, för att undvika att en stulen telefon blir missbrukad. Med andra ord behöver förra ägaren godkänna att den nya ägaren får använda telefonen för att den ska börja fungera igen.
I vanliga fall så borde man kasta bort telefonen vid det här laget, vilket flera av mina mer skeptiska arbetskamrater föreslog, men som sagt är det synd att slänga något som fungerar. Jag tog kontakt med Apple angående telefonen och skickade en upplåsningsbegäran… Som fick avslag. Jag gjorde om processen efter diskussioner med en Apple Senior Advisor, men samma avslag kom efter några dagar.
Nu gick situationen över till något som jag brukar kalla en ”principsak”. Det var inte längre frågan om att jag ville ha igång en gammal iPhone, utan jag gav mig tusan på att ta mig igenom skyddet och återanvända telefonen, vad som än krävdes.
Notera också att vi inte pratar om en dyr telefon. 2017 kostade en iPhone 5S ungefär 2000 kr, idag så borde den kosta ungefär 200 kr, som ny. Det handlade som sagt inte om pengar, utan principen.
Jag kontakt med Apple igen och tänkte försöka ännu en gång. Efter mycket letande så hittade jag igen förra ägarens iCloud adress, som ledde tillbaka till företaget. IT kontot som var associerat med iCloud adressen var förstås stängt sedan tidigare, vilket gjorde att vi inte kunde ta emot förfrågningar på adressen som telefonen ville verifiera. Efter ännu mer krångel så återskapade vi förra ägarens telefonnummer och la upp det som ett eSIM på min iPhone 14 Pro, som nu hade 3 abonnemang. På detta sätt kunde Apple skicka ett aktiverings SMS för att verifiera identitet hos någon som inte längre jobbar hos oss… Det kändes nästan illegalt när dom godtog vår aktivering och sedan… sedan var det stopp igen.
Apple har nämligen upptäckt mycket trafik och händelser runt detta abonnemang i samband med att vi försökt ”hacka oss in” på iCloud adressen associerad med telefonen. Trots att vi arbetat oss fram till ytterdörren, med nyckel i handen, så är det alltså inte säkert att vi ändå tar oss in genom dörren på grund av dörrvakten. Metaforiskt pratat förstås.
Jag blev placerad i limbo i avvaktan på att Apple ska analysera trafik, geografisk lokalisering och loggar. Om allt stämmer överens och stjärnor och planeter sammanfaller, då får jag möjlighet att låsa upp denna gamla trotjänare och ge den ett syfte, trots att den borde ha gått i pension för länge sedan. Det är bara att hålla tummarna att Apple ser situationen på samma sätt som mig, med andra ord. 😅
Efter några dagar så försvann mitt ärende i limbo igen. Ingen på Apple verkar vilja hjälpa till, eftersom vi inte har tillgång till själva iCloud kontot som telefonen är låst till, utan bara kan få access till telefonnumret. Jag, personligen hade blivit lite misstänksam om någon lägger ned så mycket arbete och försöker låsa upp en 10 år gammal telefon. Det känns lite som att den telefonen skulle innehålla något väldigt viktigt och hemligt.
Innan någon blir konspiratorisk så kan jag säga att alla iPhones som blivit utsatta för samma ”hackning” automatiskt rensar sig själva och det finns således ingenting kvar på telefonen värt att spara. Det är bara väldigt gammal hårdvara, i en telefon som inte är värd några pengar, till en person som inte har mer vett. Det är nästan poetiskt. 😌
För att undvika mer problem så återskapade vi IT kontot som var associerat med telefonen från början. Vi kunde således ta emot verifieringskoder via e-post och via SMS. Något vi trodde skulle lösa alla problem, men givetvis blev det inte så. Trots att vi nu har tillgång till två olika faktorer som borde ge oss möjligheten att byta lösenordet på kontot som låst telefonen, så får vi inte göra detta. Apple placerar mig i limbo igen och väntetiden för att få återställa kontot beräknas till 11 dagar.
Men frågan är då om är jag irriterad på Apple att det är så svårt att låsa upp en telefon? Absolut inte. Detta är beviset för att Apple är säkra enheter. Ju mer det krånglar och ju jobbigare det är att låsa upp en telefon, desto mer övertygad är jag att om någon stjäl min telefon, så kommer dom att få ett h-vete att använda den. Jag fattar ju att Apple står bakom mig och inte kommer att släppa in vem som helst i min Apple värld. Det är precis vad jag vill. Jag är även, på grund av denna erfarenhet, helt övertygad om att min information som finns på min iPhone (eller andra enheter) är skyddade för stöld, vilket egentligen är den viktigaste faktorn.
Om någon skulle komma över mina anteckningar, bilder och lösenord, då skulle jag troligen fälla en tår. Det skulle vara ett i det närmaste episkt arbete att byta lösenord på alla tjänster, hemsidor, shoppar och konton. För att inte tala om alla dessa som jag inte längre skulle komma ihåg existerade. Jag har bokstavligen 1000-tals lösenord sparade, till allt mellan himmel och jord. Eftersom Apple genererar lösenord och sparar dessa i ”Security Enclave” chippet på mina enheter, så behöver jag aldrig bry mig om vad dom är eller var dom går. Allt, precis allt, sköts av Apples enheter. Skrämmande och dystopiskt, eller hjälpsamt och tryggt… Du bestämmer.
Jag kan dock säga så här. Många gånger när vi får en Android telefoner till jobbet som är aktiveringslåsta, så tar det oss några sekunder att låsa upp och återanvända telefonerna till något annat. Men iPhones är en helt annan kaliber av skydd. Det går inte längre att passera låsningen eller återanvända enheter om man inte har tillgång till dom hemliga uppgifterna från förra ägaren. Om vi inte hade haft den tekniska möjligheten att återskapa telefonnummer och annat så skulle det följaktligen vara soptippen för den gamla telefonen, men nu finns det i alla fall hopp. 😆
I vanliga fall så sitter inte ”tjuven” med korten på handen. Dom kan inte återskapa ditt SIM, dom kan inte återaktivera eller styra om din e-post. Om du dessutom har flera enheter, som jag har privat, så blir man som användare varnad i samma sekund som någon okänd försöker sig på något. I detta fall, när Apples varningar inte når någonstans, så har vi också ingen panik att låsa upp enheterna. Främst förstås för att vi inte ”hackar” något, eller försöker få illegal access till någon annans hårdvara. Det är ju viktigt att förstå.
Jag kommer att uppdatera detta inlägg när jag har mer uppgifter att dela.
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.