Uppdaterad 23/3: Apple Support

Först och främst vill jag säga att det inte är ofta jag får äta upp mina ord och dementera det jag skrivit, men detta är exakt ett sådant tillfälle. Igår var jag arg och less på mitt problem med min Apple Activity app, så less att jag nästan gav upp och lämnade Apple helt och hållet. Vi börjar från början…

Allt började den 21 Mars 2020 när jag varit ute på skogsvandring efter en vandringsstig. Jag noterade dagen efter (22 Mars) att min Apple Watch inte hade registrerat min aktivitet korrekt, vilket gjorde att jag gick in i Apple Health appen och la till data. Dock missade jag datumet, så träningen blev från 06:30 den 21 Mars till 09:00 den 22 Mars. En massa timmar fel. Inga problem, tänkte jag. Det är enkelt att gå in och ta bort den felaktiga uppgiften, vilket jag gjorde. Därefter la jag in rätt datum… Frid och fröjd, kan man tro.

När jag lite senare öppnade min Activity app på Apple Watch så sa den ”Grattis till ditt nya träningsrekord, 1330 minuter träning på en dag den 22 Mars”. Men jag fick även ett meddelande som gratulerade mig till mina 375 minuter träning den 22 Mars. Jag gissade att detta var en tillfällig bugg eftersom jag några timmar tidigare slagit in fel i Apple Health, men problemet försvann inte, det blev bara värre.

Efter drygt en timme så ramlade nya ”badges” in, priser som man får när man ”överträffar sig själv”. 1330 minuter är nu ett ”personligt rekord” som jag nu måste överträffa för att komma vidare. Samtidigt så kalkylerar Apple Health och Activity ut vad jag bör klara av nu, då jag är så atletisk som jag är. Det roliga är att man inte kan påverka träningsminuter och ståtimmar, enbart kaloriförbrukning kan justeras manuellt.

Jag började leta över Internet efter en lösning, men det fanns ingenting att hitta. Faktum var att alla försök att återställa data, radera data och återställa min klocka till fabriksinställningar bara verkade göra saken värre. Ibland hade jag 167 minuter tränad tid, ibland 1064 minuter och ibland 1330 minuter. Ståtiden varierade mellan 2 och 11 timmar, men all träning som jag utfört från 7 Januari till 20 Mars var totalt borta ur systemet, ingen säkerhetskopia eller återställning kunde återskapa dessa datum.

Uppdatering: Jag har lyckats återskapa allt från 7 Januari till 20 Mars nu, tydligen fanns det en backup på iCloud som löste mitt problem, men samtidigt inte det problem jag hade från början. =/

Paniken kom då jag insåg att jag spenderat timmar på att försöka hitta en lösning, men allt gjorde bara att saker och ting blev värre och gormigare. Apple experter försökte hjälpa till, men ingenting fungerade. Det var också då jag bestämde mig för att ta kontakt med Apple Support. Där slutade det med att det blev ”ett tekniskt fel” som gjorde att vårt samtal bröts och jag inte längre kunde få kontakt. Det var då dammen brast och jag var tvungen att skriva ett giftigt inlägg om hur illa man blev behandlad hos Apple Support.

Men detta var bara i mitt huvud, tydligen. På kvällen hade supportpersonen på Apple försökt få tag på mig, vilket slutade i att han skickat ett långt brev där han förklarade vad som hänt och orsaken till deras tekniska problem. Jag fick även ett ärendenummer som jag skulle använda för att kunna ta vid där samtalet bröts.

Idag så ringde jag upp Apple Support direkt på morgonen 09:00 i hopp om att dom skulle lösa mitt gnagande problem. Efter ett långt samtal med en ny person på supporten så blev jag placerad i vänteläge igen. Denna gång försökte vi dela min skärm på min iPhone, men det fungerade inte, troligen på grund av deras tekniska problem. Efter en massa skärmdumpar och beskrivningar så gick ärendet vidare till ingenjörerna på Apple. Problemet kanske är lite större än jag först trodde, men nu verkar dom i alla fall ta mig på allvar vilket är det bästa dom kan göra.

Jag har blivit tilldelad en kontaktperson på Apple som jag fått kontaktuppgifterna till, direktkontakt. Jag fick också förklarat att min nya supportperson har personligt ägandeskap om mitt ärende och är därför införstådd i problemet direkt när jag kontaktar honom. Allt som allt var hela min upplevelse med Apple Support betydligt trevligare än någon annan support jag varit i kontakt med tidigare, trots att mitt problem inte är löst ännu.

Hoppet om att allt ska bli bra är tillbaka och jag kan åter lugna ned mig och behöver inte leta efter alternativ längre. Det var väldigt nära att jag sålt bort allt och börjat om igen, men faran är över för denna gång.

Jag hoppas att mitt problem blir av hjälpt av en av Apples mjukvaruingenjörer inom kort. Om inte annat så känns det spännande att jag hittat en bugg som kanske aldrig tidigare skådats. Hoppas det är hittelön på den… =)

Ha en bra dag så hörs vi snart igen.