Det är intressant vad mina inlägg upprör mina läsare. Att skriva till mig och säga att Apple är ondskans högborg och att jag ska ”lägga av med allt Apple”, för att en av mina iPhones har haft problem, det känns lite tufft.
Men låt mig förklara, snälla.
Under tiden som jag använde Android uteslutande, och samtidigt var en väldigt ”Android-esk” användare, så var jag också en motståndare till Apple produkter. Jag tyckte, precis som många andra gör, att Apple var det värsta som kunde hända teknik-världen.
Allt eftersom jag började använda mina telefoner seriöst, (inte rätt ord, men ni förstår säkert), så kände jag att det inte längre gick att sitta på läktaren och skrika svordomar mot Apple, för jag förstod inte egentligen vad Apple stod för och hur deras teknik fungerade. Det kändes helt enkelt inte ok att smutskasta saker jag inte förstod mig på. Jag hade förstås testat deras teknik och ägt många iPhones, men inte gett dom en ärlig chans att ”visa framfötterna”.
Så fort som jag upptäckte att något var annorlunda än på Android och Windows, så drog jag i handbromsen och proklamerade högt att ”det här är ju inte rätt, så här ska det inte fungera!”…
När jag, i och med iPhone 11 Pro Max, tog Apple under mina vingar och sa att Samsung kunde dra åt h-vete, för dom hade svikit mig i många långa år innan, så upptäckte jag också en ny värld. Istället för att kasta telefonen i väggen när jag kände att jag inte förstod något, så satt jag mig ned och ”pluggade” för att lära mig hur man gör. Något som förändrade mitt sätt att se på Apple, för all framtid…
Genom att ge Apple en ärlig chans så insåg jag att dom gjort något som Android inte gjort. Dom hade gett mig en miljö där jag kunde arbeta och vara kreativ. Jag behöver inte längre tänka speciellt mycket på hur jag ska göra saker, bara hur jag vill göra saker. Jättesvårt att förklara, men något som gjorde att jag började investera rätt så hårt i Apples ecosystem.
AirPods, HomePods, Mac, iPads, iPhones, HomeKit, Apple TV och många andra lösningar från Apple har sedan dess landat i mitt knä. Under min tid som arbetsledare på PEAB så investerade jag i AirPods istället för andra lösningar, vilket gjorde att jag snabbt började förstå hur bra teknik som Apple egentligen säljer.
Kortfattat kan jag säga att jag blev beroende av bra ljud och hög kvalité på mina tekniska prylar. Något som bara Apple kunde erbjuda.
Jag gick från att byta telefoner 1-3 gånger i månaden, till att byta telefon 1-2 gånger om året, vilket sedan gick ned till 1 gång per år, max. Detta har gjort att jag sparar enorma summor pengar, hinner lära mig tekniken bättre och faktiskt kan fokusera på mycket annat än bara min teknik.
Apple fick mig att inte bry mig om teknik längre, vilket jag tycker var en omställning som är värd att nämnas. Min telefon var inte längre mitt centrum, även om den rent tekniskt var det. Min dator var inte mitt gissel, det var ett verktyg för att skapa väldigt bra saker. Allt bara fungerade och inga problem kunde störa min kreativa sida. Detta gav uppskov till mycket kreativa saker, som hemsidor, grafik, musik och tid med familjen.
Det låter förstås som en väldigt konstig sak att säga, men Apple räddade mig från ett teknologiskt missbruk som jag hade svårt att ta mig ur. Eftersom dom inte tillverkar mer än några få telefoner om året, samt att dom är ”nästan lika oavsett modell”, så fanns det ingen anledning för mig att byta telefon hela tiden längre.
Min Mac är från 2020 och jag är precis lika nöjd med den nu som jag var för 4 år sedan… Den har inte saktat ned en sekund på alla år. Jag kan inte ens börja räkna hur många stationära och bärbara Windows PC datorer jag förbrukat på 4 år…
Men det är också här som saker och ting blir svåra för mig. När det händer saker som splittrar min illusion över vad Apple egentligen är och hur viktig jag är som kund till Apple, så känner jag mig också otroligt sviken.
Min iPhone 15 Pro Max kostade nästan 20.000 kr, vilket är otroligt mycket pengar för en telefon. Jag har AppleCare+ som ska se till att jag aldrig får några bekymmer och att jag kan fortsätta bubbla på i min egen lilla teknikvärld. Men när Apple började bolla runt mig så fick jag PTSD (Post-Traumatisk-Stress) och började tänka på hur det var med Samsung för många år sedan.
Då kunde jag köpa en ny telefon från affären, upptäcka att den inte fungerade ur kartongen och sedan tvingas vänta i 4-6 veckor på att Samsung skulle ”laga den trasiga telefonen”. När man sedan fick telefonen i fråga så var den repig och allt satt snett och krokigt på den, även om man inte gjort något annat än packat upp telefonen en enda gång i butiken… Bara att prata om det gör mig upprörd.
Det hände också många gånger, vi pratar om minst ett 20-tal gånger, som telefoner från Samsung inte fungerade ur kartongen, utan hade allvarliga DOA (Dead-On-Arrival) fel som återförsäljaren bara kunde beklaga sig över och sedan skicka telefonen på reparation.
Jag kan nämna att det ALDRIG har hänt med Apple. Jag har faktiskt bara haft problem med två iPhones under hela min tid, där ena faktiskt var skadad direkt i kartongen, med trasig skärm, och den andra, min iPhone 15 Pro Max, tydligen gav upp hoppet efter flera månaders felfri användning… Även om det är irriterande och upprörande, så är det inte ens i närheten av Samsungs svek mot mig.
Apples support tar garanterat hand om 1000-tals med ”idioter” om dagarna, som klagar över att deras telefoner inte fungerar som dom ska. Det är garanterat en majoritet av dessa som egentligen inte har annat problem än användarfel. Jag förstår att det blir en ”har du testat starta om den” situation där det är svårt att sätta sig in i en individuell kunds problem på rätt sätt.
Att jag fått bråka med Apple en hel dag är ju egentligen inte annat än en process som man måste ta sig igenom för att dom ska ”sålla ut idioterna”, hårt sagt. Men som ”plåster på såren” så kan jag meddela att när Apple bestämde sig för att lösa mitt problem, samt erkände att jag faktiskt hade problem med min iPhone (efter 1 dag) så kom en UPS kille förbi (mindre än 12 timmar senare) och hämtade telefonen direkt utanför min dörr… Det låter kanske inte så imponerande, men jag bor ovan polcirkeln mitt i den Lappländska vildmarken, inte centralt i Stockholm.
I skrivande stund så är den på väg för att kontrolleras på ett Apple service center, men telefonen jag ska få är förstås ny och fräsch. Jag låter det dock vara osagt eftersom jag inte förstår mig på Apples sätt att reparera saker.
Enligt vad jag förstår så kommer dom bara kolla så att min iPhone är en äkta iPhone, sedan skicka mig en helt ny telefon. Tydligen har det varit problem med att folk har skickat in pirat-kopior på iPhones på reparation och sedan fått äkta telefoner i utbyte, något som gjort att Apple nu inte tar några risker längre. Det är förstås svårt för en UPS person att avgöra äktheten i en produkt.
Hur som helst har jag lyckats plocka ihop några iPhone 8:or som jag använder som ”substitut” under tiden jag väntar på min telefon. Om allt vill sig väl och att Apple inte ser några problem i övrigt så kommer nog min telefon redan under veckan. Jag håller tummarna.
Jag håller er uppdaterade om läget, så fort det finns något att meddela.
Ha en riktigt bra dag.